Det faste anlæg

Det faste anlæg
Det faste anlæg, som er disponibelt for klubben, ejes af Lars Lolk Hauge, som også stiller sin kælder til rådighed ved eventuelle møder og køredage.
Det faste anlæg har efterhånden været oppe i temmelig lang tid, banen er helt driftsklar, og man kan køre på alle de etablerede spor fra Sønderborg til Tinglev.
Sønderborgs sporplan er lagt efter den virkelig stations storhedstid med tre perronspor, en mindre række opstillingsspor og med drejeskive. Fra Sønderborg føres banen i et loop rundt om byen og mod Gråsten. Gråsten fungere som forgreningsstation for privatbanen (eller DSB-sidebanen), der går over mellemstationen Vrads, til Faaborg, der er genbrugt fra det gamle anlæg. Her er byen blevet større, der er kommet ny stationsbygning, ny udkørsel, samt andre mindre forbedringer. Fra Gråsten går hovedbanen mod Nykøbing. Nykøbing er også genbrugt fra det gamle anlæg. Her er der ikke sket særlig meget, kun at perronsporene er blevet længere, og man har mulighed for gennemkørsel gennem alle perronsporene. Fra Nykøbing slår banen et stort sving og når til en mindre krydsningsstation under navnet Nørrebro. Fra Nørrebro går banen videre i en sløjfe ned til den nye endestation Tinglev. Tinglev har 3 perronspor og 2 læssespor. Derudover har stationen også drejeskive og tilknyttet remise.

(Billeder på vej)

Planerne om det nye anlæg
Tankerne i at bygge et nyt anlæg opstod henunder vores udstilling på Teknisk museum i September 2011. Vi havde da snakket vildt om at lave et hul i væggen så vi kunne bygge en ny stor endestation i det tilstødende lokale, samt lave tilslutning til vores moduler. Den plan blev dog skrottet, da Christian et par dage efter meddelte, at der var planer om at rive det gamle anlæg ned og i stedet bygge et nyt og større anlæg i et tilstødende lokale. Idéen blev mødt med jubel fra resten af medlemmerne, og det blev fra og med d. 23 oktober 2011 blevet en realitet. Det var nogle spændende år, vi havde på det gamle anlæg, men vi har nu stor glædet af det nye anlæg.
Styresystemet er skiftet til en Märklin Centralstation 3 (og 2) og med mulighed for styring via smartphone’s baseret på Touchcab.
Pr. 2014 blev hele banen indviet.

Det gamle anlæg
Det gamle anlæg var bygget op som en rundbane, men kunne ved udtagelse af en løs bro blive til en punkt-til-punkt bane. Banen var til at starte med fuldt ud computerstyret, men i løbet af relativt kort tid besluttede Lars, at det ikke var holdbart og skrottede siden computersystemet fuldstændigt. Det blev således erstattet i første omgang med en Märklin 6021 central unit.
Linieføringen blev også ændret i flere omgange, bla. blev flere meget skarpe kurver rettet ud, samt landskabet delvist ombygget. I år 2000 opstod en helt ny banehalvdel, nemlig delen omkring Faaborg, og anlægget blev således atter udvidet. Selvom rummet efterhånden var optimalt udnyttet, havde vi stadigvæk visioner om at ændre på sporplaner, lave om på byerne, og bygge videre på anlægget. Anlægget blev taget ned grundet flytning og renovering af rummet. Det er nu flyttet til nye og større lokaler 🙂 Nedtagningen af anlægget kan følges her nederst på siden.

23. oktober 2011

Jens og Lars diskuttere hvordan anlægget pilles mest hensigtsmæssigt ned

Faaborg er sat på højkant…

…og Lars undrer sig over hvor anlægget pludselig blev af…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s